Zabytkowy dworzec kolejki wąskotorowej na linii Przeworsk-Dynów w Dynowie

Zabytki

Informacje

Koncepcja budowy kolei powstała w okresie cesarstwa austro-węgierskiego, a staranie o rozpoczęcie budowy kolei zapoczątkowali ówcześni właściciele ziemscy w 1894 r. hrabiowie  Scypion z Łopuszki Wielkiej, Skrzyński z Bachórza i Lubomirski z Przeworska. Rozpoczęcie budowy kolei nastąpiło w 1900 r. W pierwszej kolejności oddano do użytku 44 km linii oraz 6 budynków stacyjnych i mieszkalnych, a także warsztaty w Przeworsku. Całkowite oddanie do eksploatacji i oficjalne otwarcie całej 46-kilometrowej linii wraz z budynkami i parowozownią zwrotną w Dynowie nastąpiło w 1904 r. Zespół stacji kolejowej w Dynowie składa się z budynku dworca (1887 r.), budynku dawnego zarządu kolei wąskotorowej (1887 r. – obecnie budynek mieszkalny), magazynu, zieleni zachowanej w obrębie stacji (szpaler lip), urządzeń technicznych oraz współcześnie wybudowanej lokomotywowni. Przylegający od południa parterowy budynek mieszczący poczekalnię posiada od strony torów podcień wsparty na trzech ozdobnych, drewnianych słupach. Kolejka kursująca na trasie Przeworsk - Dynów jest jedną z zaledwie kilku obecnie czynnych w Polsce kolei wąskotorowych. Wycieczka tą niezwykłą kolejką umożliwia poznanie działającego od ponad 100 lat systemu kolejowego. Dworzec w Dynowie jest najbardziej reprezentacyjnym budynkiem stacyjnym na całej trasie kolejki, wzbogaconym dodatkowo w zabytkową lokomotywą. W 1991 r. Przeworska Kolej Dojazdowa została wpisana do rejestru zabytków.

Powiązane trasy

33.1 km 2:00 h łatwy
Doliną Sanu – malownicza trasa po mieście Dynów i okolicach
Doliną Sanu – malownicza trasa po mieście Dynów i okolicach